OCO algemeen
is
Wet maatschappelijke ondersteuning

Als uw gezondheid achteruit gaat.
Als het lopen moeilijker wordt.
Als het huishouden u zwaar gaat vallen.
Kortom als u het zonder hulp niet meer aankunt, dan kunt u een beroep doen op de Wmo.

U kunt rechtstreeks contact opnemen met de gemeente (tel. 140514) en vragen naar Wmo.
U wordt dan doorverbonden en kunt uw vragen stellen.
Het is goed om van tevoren goed in het hoofd te hebben waar u het over wilt hebben.
Als uw hulpvraag past binnen de Wmo dan wordt het Sociaal Wijkteam ingeschakeld.

Het Sociaal Wijkteam bestaat (meestal) uit twee deskundige mensen, die u bezoeken en
met u bekijken wat er mogelijk is. Bijvoorbeeld ook of uw probleem met behulp van familie,
buren of vrienden kan worden opgelost. Is dat niet het geval dan wordt onderzocht welke
mogelijkheden de Wmo kan bieden.

Wmo aanvraag
Is hulp die kan worden geboden door een onafhankelijke cliëntondersteuner vanuit Fryske Marren
Vitaal aan mensen die een aanvraag Wmo indienen.

De gemeente wijst u altijd op de mogelijkheid om een cliëntondersteuner in te schakelen.
De ondersteuner bezoekt u, bespreekt met u de situatie en is aanwezig bij het bezoek van
het Sociaal Wijkteam – het ‘keukentafelgesprek’.
De cliëntondersteuner houdt in de gaten, of het gesprek met het Sociaal Wijkteam goed verloopt
en vult aan als u iets vergeet.
Later neemt hij/zij het verslag van het Sociaal Wijkteam met u door.
Samen bekijkt u of het wijkteam uw probleem goed heeft weergegeven. Dat is belangrijk,
want op grond van het verslag wordt uw aanvraag toe- of afgewezen.
U hoeft geen cliëntondersteuner in te schakelen. U kunt ook een familielid, een vriend of
een van de buren vragen bij het gesprek met het Sociaal Wijkteam aanwezig te zijn.

Cliëntondersteuning aanvragen?
Telefoon: 06 1937 56 58

E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.